Kiedy auto do nas trafiło, podczas diagnostyki miało błędy właściwie... ze wszystkiego. Nasze przypuszczenia się potwierdziły, standardowa usterka elektroniczna. Problemem jest wilgoć wewnątrz gniazda skrzyni S-Tronic. Skutek znaleziony, a przyczyna? Oczywiście zawór chłodnicy oleju skrzyni biegów. Wypalają się piny co skutkuje nieszczelnością, a że grawitacji nie oszukamy, płyn ścieka sobie wiązką do najniższego punktu, czyli wtyczki skrzyni. Wymienione oraz zabezpieczone piny, wymieniony zawór na wersję zmodernizowaną.
Choć nazwa TDI w Porsche nie występuje to tak, to jest to samo TDI co w Touaregu czy Audi A4. Ubytki ogromnej ilości cieczy chłodzącej po otwarciu się termostatu, więc przyczyny szukaliśmy w "dużym" obiegu. Uszkodzonym okazał się króciec wodny podstawy chłodnicy oleju, który fabrycznie jest wprasowywany. Wymieniliśmy wszystkie uszczelnienia oraz samą chłodnicę oleju, bo zaczęła się utleniać, a głębokość ubytków wzbudziła obawę, że może się nie uszczelnić. Prosiak zalany świeżą oliwą wrócił pełen sił i... płynu w zbiorniczku wyrównawczym.
Silnik 3.0 TDI CVWA, ubytki cieczy chłodzącej. Po zdemontowaniu kolektorów ssących znaleźliśmy między głowicami "basen" olejowo-wodny. Nieszczelną okazała się podstawa chłodnicy oleju oraz dekiel pompy wody. Wymieniono wszystkie uszczelnienia, pompę wody, jednostka otrzymała świeży olej 0W-30 OEM VW, a części potrzebne do naprawy zostały dostarczone przez serwis VW we Wrocławiu, który jest naszym opiekunem w programie NORA.
Manualna skrzynia, silnik 2.0 TDI CFFB. Ze skrzyni biegów można było usłyszeć metaliczne dźwięki ocierających się o siebie elementów. Jest to kolejna tego typu usterka w samochodzie z systemem Start/Stop. Należy zaznaczyć, że zestaw sprzęgła z kołem dwumasowym jest inny w pojazdach nie posiadających tej funkcji. Całe szczęście w tym przypadku skrzynia biegów nie została uszkodzona.
Audi 4.2 TDI CTEC trafiło do nas z wymienioną połową osprzętu silnika co nie rozwiązało problemu pojawiającego się błędu P0101 oraz P0403. Dotyczą one kolejno wartości wskazań przepływomierza oraz zaworu EGR. Obydwa błędy wskazują na niewiarygodne przepływy mas powietrza. Diagnostyka tego typu jednostek jest o tyle bardziej skomplikowana, że silnik posiada dwa sterowniki wymieniające się informacjami. Można pokusić się o stwierdzenie, że jest "podzielony na pół". Sprawdziliśmy połączenia elektryczne w celu wyeliminowania podejrzenia uszkodzenia wiązek. Ostateczna diagnoza wskazała uszkodzoną geometrię turbosprężarki nr 1. Nastawniki są w pełni elektryczne, bardzo dobrze znane użytkownikom starszych generacji 3.0 TDI.
Problem dotyczy silników 1.6 TDI CR CAY oraz 2.0 TDI CR CFF/CBB/CAB/CFG/CFH/CLC/CBD/DFS/CUU. Problem objawia się błędem P0403 i często powoduje uruchomienie trybu awaryjnego w naszym pojeździe. Na załączonych zdjęciach przedstawiono cięgna zaworu w położeniach 0. Na zdjęciu nr 2 przedstawiono sprawną chłodnicę zaworu EGR z całkowicie zamkniętym zaworem, zaś na zdjęciu nr 3 chłodnicę, której zawór nie domyka się i powoduje błąd odczytu pozycji. Nie mogliśmy rozebrać jej w celu diagnozy, ponieważ została zwrócona na gwarancję. Chłodnica EGR w tym egzemplarzu została wymieniona dwa miesiące wcześniej w zaprzyjaźnionym warsztacie, a do nas auto trafiło na ponową diagnozę. Naprawa u naszych znajomych została wykonana w 100% poprawnie, winny był podzespół. Zastosowaliśmy element zakupiony w ASO VW. Montaż fabrycznej chłodnicy EGR rozwiązał problem.
Silnik 2.0 TDI CR CEGA. Auto przyjechało na lawecie z uszkodzoną turbosprężarką, a wirnik znaleźliśmy w filtrze DPF. Po stanie kanałów olejowych oraz filtra, podejrzewamy, że olej był wymieniany... nigdy? Czyszczenie i płukanie chemiczne filtra DPF, płukanie silnika i kanałów olejowych. Było ciężko ale pacjent po intensywnym leczeniu wyjechał o własnych siłach i ma się dobrze.
Genialna jednostka 4.2 TDI CDSB, generująca 351 PS, spięta z 8 stopniową skrzynią. Brak mocy w dolnym zakresie obrotów, niepoprawna praca nastawników turbosprężarek, ciężki rozruch na rozgrzanym silniku, szumiąca i cieknąca pompa wspomagania. Szeroki zakres prac obejmował wymianę rozrusznika, wymianę pompy wspomagania, czyszczenie filtrów DPF, regenerację turbosprężarek, wymianę miski olejowej, czyszczenie kolektorów ssących i klap oraz uszczelnienie i mycie jednostki. Ze względu na bardzo ograniczony dostęp zdecydowaliśmy się na demontaż kompletnej jednostki napędowej.
Silnik 2.0 BMR PD, sporadyczne błędy klap kolektora. Standardowa usterka przy przebiegach 250 000 ++ km. Luzy osi klap, nagar i nieszczelności.
Silnik 1.2 TFSI CBZA. Sporadyczne drgania i nierówna praca jednostki napędowej (jeszcze brak błędów). Zauważalne delikatne spadki mocy, szczególnie w dolnym zakresie obrotów. Przyczyną uszkodzenie kabla zapłonowego drugiego cylindra oraz gniazda cewki zapłonowej. Jest to nie pierwsza usterka tego typu, którą odkryliśmy w rodzinie silników CBZ. W każdym z tych przypadków nie stwierdzono uszkodzenia uszczelnienia ani wilgoci wewnątrz gniazda. W tym konkretnym egzemplarzu wyczyściliśmy gniazda zaworowe z nagaru (standardowa usterka TSI/TFSI do 2012).
Zawieszenie pneumatyczne budzi mieszane uczucia, szczególnie u użytkowników A6 i A8. Mit o kosmicznie wysokich cenach napraw tego typu zawieszenia stał się bardzo powszechny. Niestety miejsce montażu kompresora i rozdzielacza tylko temu sprzyja, bo woda, błoto i zimowa sól nie jest sprzymierzeńcem aluminiowych korpusów. W tym egzemplarzu kompresor był tyle skorodowany, że nie był wstanie wytworzyć odpowiedniego ciśnienia, a tym bardziej go utrzymać... Zastosowaliśmy nowy kompresor, wymieniliśmy filtr wraz z przekaźnikiem. Sprawdziliśmy szczelność połączeń, wyczyściliśmy osprzęt. Audi przeszło adaptację i stanęło na własne koła. Jeśli Twoje Audi leży na glebie i jesteś pewien, że Twój syn nie wrzucił AirRide pod Twoją nieobecność, pomożemy...
Silnik 3.0 TDI CDUC, standardowa usterka nowej generacji TDI. Często można zaobserwować zapocenia w okolicach wtryskiwaczy i łapek. W zaawansowanym stadium tego zjawiska może pojawić się zapach oleju ze względu na sączenie się oleju na kolektory wydechowe. Wymienione zostały uszczelniacze wtryskiwaczy, śruby mocujące oraz uszczelniacze pokrywy zaworowej.